Elektrische Voertuigen

Standpunt | Jaargang 2012
Elektrische Voertuigen
Klasse Technische Wetenschappen

Omdat elektrische wagens:

  • plaatselijk geen luchtverontreiniging veroorzaken;
  • veel goedkoper rijden dan benzine- en dieselwagens;
  • geen motor- of uitlaatlawaai genereren;
  • minder onderhoud vragen;
  • gemakkelijk thuis, op het werk of in de parkeergarage kunnen bijgeladen worden;
  • maar een beperkt rijbereik hebben van 100 à 150 km;

zijn ze ideaal voor stedelijk en interstedelijk verkeer.

Waarom ze dan niet massaal in onze steden op onze wegen verschijnen is te wijten aan hun hoge aanschafprijs die meer dan 50% boven de prijs van een vergelijkbare benzinewagen ligt. Deze te hoge aankoopprijs is volledig te wijten aan de prijs van het aantal batterijen dat nodig is om onder alle weeromstandigheden een autonomie of rijbereik van tenminste 100 km te realiseren.

De actueel te hoge aankoopprijs kan enkel gereduceerd worden door intensief onderzoek en ontwikkeling om, op de eerste plaats, de batterijkost gevoelig te doen dalen, maar ook om de prijs en prestaties van alle andere onderdelen, waaronder zeker de motor, te optimaliseren.

Uiteraard zal ook de stijgende productie en verkoop van elektrische wagens een geleidelijke prijsdaling veroorzaken.

Om de penetratie van elektrische wagens in het stadsverkeer (waar hun positieve milieubijdrage maximaal is) en voor het woon-werk-verkeer te stimuleren kunnen de overheden, en de werkgevers een belangrijke bijdrage leveren, namelijk:

  • elektrische wagens vrij laten parkeren in steden;
  • ze ook rijbanen voorbehouden aan bussen laten gebruiken;
  • verkeersbelasting en BIV sterk reduceren;
  • milieusubsidie bij aankoop;
  • bij woon-werk-verkeer een verhoogde belastingsaftrek voor de gereden kilometers;
  • specifieke ondersteuningsacties door de werkgevers;
  • oplaadmogelijkheden op publieke en privéparkings, ook bij de werkgever;

Documenten bij dit project