“Learning Analytics” in het Vlaams hoger onderwijs

Standpunt | Jaargang 2018
"Learning Analytics" in het Vlaams hoger onderwijs
Klasse Technische Wetenschappen

Evenementen 

De populariteit van Learning Analytics, dat gegevens over studenten en hun omgeving wil gebruiken om het onderwijs te verbeteren, is aan een steile opmars bezig. Dankzij de groeiende digitalisering komen er meer en meer gegevens beschikbaar van de activiteiten van studenten, docenten en studieloopbaanbegeleiders.

Maar kan Learning Analytics wel de hooggespannen verwachtingen inlossen? Zal het persoonlijke feedback en begeleiding faciliteren? Zal het de drop-out verminderen en studieprestaties verhogen?

Dit KVAB Standpunt legt uit wat Learning Analytics is, hoe het kan ingezet worden binnen het Vlaams Hoger Onderwijs, welke technieken en technologieën aan de basis liggen, maar ook welke uitdagingen er zijn op vlak van ethiek en privacy. Het standpunt illustreert alle aspecten met concrete voorbeelden uit binnen- en buitenland. Zestien aanbevelingen begeleiden de beleidsmakers bij de efficiënte en effectieve implementatie van Learning Analytics in het Vlaams hoger onderwijs.

Documenten bij dit project

Auteur

  • Tinne De Laet

Coauteur

  • Jan Aerts
  • Olga De Troyer
  • Frederik Cornillie
  • Jochen De Weerdt
  • Jan Elen
  • Anouk Gelan
  • Katie Goeman
  • Els Kindt
  • Dimitri Mortelmans
  • Wim Van Den Noortgate
  • Joos Vandewalle
  • Katrien Verbert
  • Pieter Vos